Marketingplan? Waar moet ik beginnen?

Gepubliceerd op 26 oktober 2020 om 16:11

Vaak zie ik de volgende vraag voorbijkomen ''Waar moet ik beginnen met het maken van een marketingplan?''. Veel bedrijven lopen tegen deze vraag aan, en zien vaak door de bomen het bos niet meer.  

 

Maar is het maken van een marketingplan echt nou zo moeilijk? Of is het gewoon de angst dat er veel tijd in marketing word gestopt en dat u het resultaat niet gelijk ziet? 

Ik geeft u een voorbeeld en neem u mee in een situatie die u wellicht bekent voorkomt. 
U bent van plan om op vakantie te gaan naar een ver warm land. Om daar te komen zijn er een aantal stappen nodig om uw 'doel' te bereiken en uiteindelijk ook de gewenste 'plan' te gaan uitvoeren.

 

- Als eerste moet u weten wat uw budget is voor die vakantie.

- U stelt de vraag wat gaan wij doen tijdens de vakantie? En wat wilt u uiteindelijk bereikt hebben?

- Dan onderzoekt u wat het aanbod is op de markt.

- En welke vakanties binnen jou vraag en budget passen.

- Vervolgens kijkt u op welke manier u op de bestemming kan aan komen doormiddel van bijvoorbeeld een auto, trein of vliegtuig
- En voert u uw plannen uit.

 

Een marketingplan is eigenlijk op de zelfde manier opgebouwd.

Om het makkelijker uit teleggen heeft D-MarkeT Design het in een trap gezet. Zie D-MarkeTing trap.

 

U heeft net als in het voorbeeld een doel. Om naar het doel te werken begint u met het bepalen van het budget voor uw marketing.

*Een tip mocht je dit voor het eerst doen hou het bedrag laag uiteindelijk kan je het bedrag altijd verder omhoog zetten.

Vervolgens vraagt u zich af wat gaan we doen? U heeft een nieuw of bestaand product/dienst die u in de markt wil promoten. Schrijf op wat dit product/dienst is en wat u daar mee wil bereiken

Het is uiteraard ook belangrijk dat u kijkt wat de vraag is van de markt. En waarom uw product/dienst een toegevoegde waarden is voor de markt.

 

Kijk ook door wiewaar en wanneer de vraag gesteld word. Zodat u een juist beeld krijgt wie u doelgroep is, waar zij zich bevinden in de markt en in welk tijdsperiode  de vraag het hoogst is. Door dit te weten kunt u ook na gaan hoe u de doelgroep kunt benaderen.

Als u alle informatie verzameld heeft kunt u gaan kijken welke strategie u wilt gaan toepassen om naar uw doel te werken. Eén voorbeeld hiervan is: online adverteren via Google, LinkedIn en Facebook.

 

Wanneer u uw plan uitvoert is het belangrijk dat u uw acties blijft meten en analyseren. Hierdoor kunt u op tijd reageren op wat er gebeurt en eventueel de richting bij sturen.

 

Wat heel belangrijk is bij marketing, dat u het de tijd geeft om bij uw doelgroep te landen. Vaak zie je dat bedrijven te snel conclusies trekken waardoor de marketing onvoldoende de tijd geven waardoor het onvoldoende effect heeft. 

 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.